ARTYKUŁY

18-01-2016

A co to a kto to. Intensywność

Intensywność to parametr, który określa jak ciężko pracuje organizm podczas treningu. Na podstawie badań naukowych wyznaczono pewne punkty kontrolne, w odniesieniu do których opisuje się poziom intensywności. Warto zapoznać się z parametrami intensywności oraz ich zastosowaniem w celu wykonania testów koniecznych do określenia kondycji fizjologicznej, ba – warto, nawet jeśli tego rodzaju testów nie planujesz 😉

Próg mleczanowy zwany jest również progiem anaerobowym lub beztlenowym jest miernikiem intensywności. Produktem rozpadu węglowodanów jest kwas mlekowy, który przekształca się w mleczan. Łańcuchowa reakcja wytrącania się mleczanu we krwi przeszkadza włóknom mięśniowym w prawidłowym kurczeniu. Poziom intensywności, przy którym rozpoczyna się akumulacja mleczanu to właśnie próg mleczanowy i jest to punkt o znaczeniu krytycznym. Brzmi jak czarna magia? W zrozumieniu tego pojęcia pomoże nam pewna analogia. Wyobraźmy sobie, że powoli wlewamy wodę do papierowego kubka z otworem w denku – woda wylatuje z kubka w tempie, w jakim do niego wlatuje. Tak samo dzieje się również z kwasem mlekowym we krwi przy niewielkim wysiłku. Jeśli zaczniemy wlewać wodę do kubka szybciej, to woda nie zdąży z niego wypływać: kubek zacznie się napełniać. Podobnie dzieje się z kwasem mlekowym w krwi podczas ćwiczeń ze wzrastającą intensywnością. Próg mleczanowy (anaerobowy) można porównywać do momentu, w którym woda zaczyna się w kubku zbierać.

W momencie, gdy pływasz, jedziesz na rowerze lub biegniesz z intensywnością bliską progu mleczanowego, wytrzymałościowy trening mięśni poprawia zdolność organizmu do eliminowania kwasu mlekowego, a jednocześnie uczysz mięśnie przechowywania cennych źródeł paliwa – glikogenu i glukozy. Ćwiczenia poniżej progu mleczanowego czy też ćwiczenia aerobowe są stosunkowo łatwe i można je wykonywać przez wiele godzin zależnie od kondycji zawodnika. Jednakowoż czas treningu należy znaczenie skrócić, gdy ćwiczymy powyżej progu lub gdy wykonujemy ćwiczenia anaerobowe.  Wielkość progu mleczanowego trudno jest określić w sposób precyzyjny m.in., dlatego, że jest to coś w rodzaju ruchomego celu. Parametr ten spada podczas treningów wskutek podnoszenia się temperatury ciała oraz wyczerpania. Może się również zmieniać w cyklach dziennych na skutek: zmęczenia, zmian w diecie czy zmian warunków otoczenia. Dlatego również – do czego przekonuje Friel – trening powinien być zarówno nauką, jak i sztuką.

CDN. czyli próg aerobowy!

źródło pomocnicze: J. Friel, Biblia treningu.